1.Allmänna villkor
För privatpersoner tillämpar CAPAROL Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av leverans och utan att behöva uppge någon speciell anledning.
Åldersgränsen för att få handla på CAPAROLs webshop är 18 år. Köp gjorda av personer under 18 år hävs automatiskt.
2.Beställning
Beställningar från CAPAROL webshop kan endast göras till adresser i Sverige. Vid beställning träffas avtal om köp först när CAPAROL bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Vid dessa tillfällen så kontaktar vi dig och informerar om detta. Du har då din fulla rätt att antingen ändra eller annullera din beställning.
Alla beställningar anses som bindande. Kontrollera därför noga att den information som uppges stämmer innan du godkänner och genomför beställningen.
Ångrar du av någon anledning din beställning och vill avbryta den måste du kontakta CAPAROL kundtjänst så snart som möjligt. Har beställningen redan lämnat vårt lager kan vi ta beställningen i retur, du som kund står då för kostnaderna för frakten samt returfrakten.
Skulle en vara inte finnas på lager kontaktar vi dig och restnoterar den. När vi får in den restnoterade varan skickar vi den till dig. Om du inte önskar den restnoterade varan har du alltid rätt att avboka den.
3.Ångerrätt och returer
Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för kostnaden för frakten, returfrakten samt för returrisken
Meddela CAPAROL kundtjänst inom 14 dagar eftermottagande av beställningen vilken/vilka produkter/produkter som skall returneras, vilket görs enklast via mail eller via ditt konto under fliken "Retur/Reklamation". Som kund har du rätt att undersöka produkten/produkterna innan beslut tas om eventuell retur. Undersökningen ska göras med varsamhet och ej mer omfattande än nödvändigt då produkten måste returneras i väsentligen oförändrat skick. Returnera produkten i originalförpackning och i ett likvärdigt yttre emballage som produkten levererades i, detta för att minimera risken för skador vid retur. Produkten ska returneras komplett om ingen annan överenskommelse gjorts mellan kund och CAPAROL.
Ångerrätten omfattas inte av färg som är bruten till önskad kulör.
Returer som skickas mot efterkrav/postförskott löses ej ut.
CAPAROL kan komma att debitera kunden eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt ej acceptera returen.
Kunden står alltid för skador som kan uppstå under returtransporten.
Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad.
Returer i butik
Kunden har vid köpet på CAPAROLs webshop erhållit ett kvitto och med detta kvitto så kan en retur genomföras i alla Caparols egna butiker.
Ångerrätt och öppet köp 14 dagar gäller endast privatpersoner.
4.Priser
Alla priser som anges är inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Vid prisjusteringar på lagd beställning så informeras du alltid om detta och har då din fulla rätt att ändra eller annullera din beställning. Eventuell fraktkostnad tilkommer.
5.Betalning
KORTBETALNING - Kortbetalning sker i samarbete med Klarna som garanterar att kundens kortuppgifter endast kan läsas av betal- och banksystemet - ingen annan! CAPAROL lagrar ingen information som rör betaluppgifterna. Vi följer distansköplagen och vid genomförande av kortbetalning reserveras köpesumman på ditt konto. Vi accepterar VISA, Maestro och Mastercard. Inga extra avgifter tillkommer vid betalning med kort.
FAKTURABETALNING - När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.
Din faktura kommer till den mailadress som du angivet vid din beställning.
6.Leveranstid
Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar. Avvikelser kan förekomma. I sådana fall kontaktar vi kunden. CAPAROL kan inte hållas ansvarigt att leverera slutsåld eller utgången produkt.
CAPAROL levererar inte till öar utan bro- eller vägfärjeförbindelse. Leverans till avlägsna orter med begränsad
7.Leveransförsening
Vid leveransförseningar informeras du, om möjligt, om det. Orsaker till leveransförseningar är t ex när en leverantör/fraktbolag inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har du rätt att utan kostnad häva köpet om förseningen överskrider 5 dagar. Vid de tillfällen där du har betalt i förskott och vill häva köpet på grund av försenad leverans får du tillbaka pengarna senast 14 dagar efter upphävningen.
CAPAROL förbehåller sig rätten till friskrivning från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.
8.Frakt
Beställningar med önskad leveransadress till en Caparolbutik är alltid fraktfri. Leveranser till ombud är fraktfria vid ordervärde på 1000 sek eller mer.
Paket upp till 20 kg, och som är max 120 cm (längd + omkrets max 185 cm) levererar vi till Schenkers utlämningsombud, vilket är ett utlämningsställe i närheten av din angivna leveransadress. Du kommer att bli aviserad via sms, i aviseringen framgår det till vilket ombud som din beställning har levererats till. Ta med dig sändningsnummer och giltig legitimation till ombudet när du ska hämta ut din beställning. Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar. Efter tre påminnelser skickas paketet tillbaka till CAPAROL.
CAPAROL förbehåller sig rätten att ändra beställningar som vid packning är för stora för att levereras till Schenkers utlämningsombud. Dessa beställningar kommer då ändras till hemleverans och levereras till din angivna leveransadress.
För att lägga en order med leverans till Schenkers utlämningsombud, krävs ett giltigt svenskt telefonnummer. Avisering till utländska telefonnummer är ej möjligt.
9.Transportskador
Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig ansvarar CAPAROL för. Om du vid mottagandet mot förmodan skulle upptäcka att beställningen har synliga skador som emballageskada/ transportskada, ska du genast på plats anmäla detta till chauffören genom att notera skadan på fraktsedeln/handdatorn innan leveransen kvitteras. Inom 5 dagar har du möjlighet att anmäla dold skada/transportskada, det vill säga skador/transportskador som inte varit möjliga att konstatera vid mottagandet av produkten.
För att CAPAROL ska kunna godkänna en transportskada måste anmälan göras så snart som möjligt och senast 5 dagar från mottagandet. Anmälan görs lättast genom att skicka ett mail med:
- ordernummer
- vad som är skadat
- bild på den skadade produkten/produkterna samt bild på emballaget
till order@caparol.se – märk mailet med "Transportskada samt ordernummer". Ett ärende kommer då att skapas hos oss som vi hanterar så snart som möjligt.
Dold skada/transportskada anmälda efter 5 dagar från mottagandet godkänns ej. Du måste därför packa upp produkten direkt efter mottagandet och kontrollera dess skick. Vid eventuella transportskador skall emballaget sparas för eventuell retur eller utbyte av produkt.
Om skada har uppstått så får du inte använda produkten. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet.
Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller så skickas en reparatör hem till dig för att åtgärda felet.
CAPAROL friskriver sig alla ytterligare krav från kunden gällande ersättning till följd av transportskador eller skadade produkter.
Boka inte hantverkare förrän ni har mottagit beställningen, kontrollerat att rätt produkter har levererats och att inga skador har uppstått under transporten.
10.Garanti
CAPAROL tillämpar konsumentköplagen vid alla fall av reklamationer, 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt.
Om du vill reklamera en produkt gör du det enklast genom att skicka ett mail med tydliga bilder på skadan samt ditt ordernummer till order@caparol.se. Vid en godkänd reklamation kommer CAPAROL att skicka en fraktsedel för returnering av produkten.
Produktgarantin gäller endast ursprungliga produktionsfel, dvs. inte fel som uppstår vid egen förändring av varans funktion eller utseende. Kundens kvitto gäller som garantibevis.
Vid synliga produktfel/skador skall reklamationen görasföre användningav produkten. Reklamationer på använda produkter med synliga produktfel/skador godkänns ej. Boka inte hantverkare förrän ni har kontrollerat att rätt produkter har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.
Vid åberopande av eventuella produktfel så behöver vi fotografier som tydligt styrker felet. Detta är för att kunna hantera din reklamation på distans och snabbare ge dig den hjälp du behöver i ärendet.
CAPAROL kommer att följa Allmänna reklamationsnämnden rekommendationer i en eventuell tvist. Samtliga reklamationer kan också göras i våra varuhus. Adresser till dessa finner du på vår hemsida, medtag ditt kvitto.
11.Ej uthämtad leverans
Om du inte är anträffbar vid det avtalade leveranstillfället eller på annat sätt väljer att ej mottaga beställningen debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har hämtats ut.
Detta gäller samtliga beställningar på CAPAROL oavsett fri frakt eller andra kampanjer.
12.Datasäkerhet
Vi lämnar inte ut personuppgifter till tredje part annat än till polisen, Skatteverket eller annan myndighet, vid en pågående utredning.
13.Reservation
CAPAROL reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och prislista på webbsidan. CAPAROL avsäger sig allt ansvar för alla skador som uppstår vid användning av eller oförmåga att använda företagets webplats.
14.Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.
Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.
15.Force majeure
CAPAROL anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra vissa delar och åtaganden enligt detta avtal om detta har sin grund i befriande omständighet enligt nedan. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.
16.Copy right
Alla bilder på miljöer, produkter och kulörer skall ses som illustrationer och kan inte garanteras exakt återge varornas utseende, färg eller funktion. Allt material på caparolfarg.se tillhör CAPAROL och får inte användas utan skriftligt tillstånd av CAPAROL
Intrigitetsmeddelande - Annonser & Kampanjer
1. Varför använder vi dina personuppgifter?
Vi använder dina personuppgifter för att skapa och skicka annonser och kampanjer, däribland shoppingrekommendationer, meddelanden, information, enkäter och inbjudningar i flera kommunikationskanaler.
Annonser, kampanjer och annan direktmarknadsföring distribueras enligt dina preferenser genom elektronisk post, textmeddelanden (sms), samt visas i mobilappen, sociala medier eller webbläsare.
2. Hur använder vi dina personuppgifter?
Vi använder endast uppgifter som vi får direkt från dig när du skapar ditt konto, handlar av oss, registrerar dig för medlemskap, prenumererar på nyhetsbrev eller interagerar med oss på något annat sätt.
Vi kommer aldrig att hämta, använda eller lagra personuppgifter från datamäklare eller andra externa resurser, eller ha tillgång till sådana uppgifter för att uppnå ett marknadsföringssyfte, om vi inte uttryckligen anger detta.
Caparol samarbetar med annonspartners som Facebook, Instagram och YouTube för annonsering i sociala nätverk och med Google för nätverk för onlineannonsering som Google Ads.
Våra annonspartners använder uppgifter som vi lämnar och som samlas in genom cookies och annan teknik för att förutsäga dina preferenser och intressen.
Våra annonspartners använder cookies och liknande teknik för att spåra din användning av våra webbplatser och tjänster genom att komma åt uppgifter som lagras på din enhet eller i appar.
Varje annonspartner är personuppgiftsansvarig för sin egen del av behandlingen, däribland eventuell internationell överföring av personuppgifter.
3. Vem har tillgång till dina personuppgifter?
Ibland kan vi också dela personuppgifter med en oberoende tredje part, till exempel en annonspartner, mediabyrå eller leverantör av elektronisk kommunikation. Du bör vara medveten om att många av dessa mottagare har fristående rättigheter eller skyldigheter som personuppgiftsansvariga att behandla dina personuppgifter.
Förutom vad som uttryckligen anges här vidarebefordrar, säljer eller byter vi aldrig dina uppgifter med någon tredje part.
4. Vilken är den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter?
Behandlingen av dina personuppgifter i marknadsföringssyfte är baserad på vårt berättigade intresse om du är kund eller medlem.
Om du varken är kund, medlem eller kontoinnehavare kommer vi att inhämta ditt samtycke innan vi förbereder och skickar dig några annonser, kampanjer eller annan marknadsföringskommunikation.
Oavsett ovanstående kommer vi alltid att inhämta ditt samtycke innan vi skickar dig nyhetsbrev via e-post.
5. Hur du kan utöva dina rättigheter
Du har rätt att utöva dina rättigheter gentemot Caparol med avseende på sådana personuppgifter som Caparol innehar och styr över.
Personuppgifter som vi innehar är personuppgifter som vi får direkt från dig när du handlar av oss, skapar ett konto eller medlemskap hos oss, prenumererar på våra nyhetsbrev eller på annat sätt interagerar med oss online eller offline.
Du har när som helst rätt att återkalla ditt samtycke till behandling i marknadsföringssyfte eller invända mot behandlingen om den bygger på vårt berättigade intresse.
Om du återkallar ditt samtycke eller invänder mot vidare marknadsföringskommunikation upphör alla framtida annonser, kampanjer och andra marknadsföringsmeddelanden att skickas från Caparol, och även den underliggande behandlingen av personuppgifter för detta ändamål.
Om du i fortsättningen ändå får se marknadsföringskommunikation från oss i dina sociala medieflöden eller i din webbläsare är detta en fråga helt mellan dig och din plattformsleverantör.
Du kan återkalla ditt samtycke eller tacka nej till vidare marknadsföringskommunikation på följande sätt:
- följ instruktionerna i varje mail- eller smsutskick
- konfigurera integritetsinställningarna för ditt sociala mediekonto eller din webbläsare eller
- kontakta kundservice
6. Hur länge sparar vi dina uppgifter?
Caparol behandlar inte dina uppgifter längre än vad som behövs för att kunna tillhandahålla annonser, kampanjer och annan direktmarknadsföring till dig.
Vi upphör med behandlingen av dina uppgifter i marknadsföringssyfte när du har stängt ditt kundkonto eller medlemskap och aktivt avvisat vidare marknadsföringskommunikation från oss. Därefter raderas dina uppgifter permanent.
Har du vidare frågor är du välkommen att kontakta oss på webbshop@caparol.se
210908